Logopedia

                                                                       Logopedia

Kierunek uzyskał rekomendację Polskiego Związku Logopedów

Cel studiów:

Celem studiów jest zdobycie umiejętności diagnozy i terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami mowy. Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające uprawnienia do podjęcia pracy na stanowisku logopedy w placówkach oświatowych (np. szkołach, przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach oświatowo-wychowawczych i in.).

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego*.  

*w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Wymaganym dokumentem od kandydata jest Zaświadczenie od logopedy, foniatry lub laryngologa o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy.


Uzyskane kwalifikacje:

Absolwenci studiów będą posiadali pełne kwalifikacje zawodowe potwierdzone świadectwem ukończenia studiów logopedycznych, z uwzględnieniem uchwały Kolegium Logopedycznego z dnia 16 lutego 1998 roku w sprawie minimum programowego studiów logopedycznych. Są to standardy umożliwiające zdobycie absolwentom Certyfikatu Zawodowego Logopedy, który jest dokumentem potwierdzającym posiadanie wysokich kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, absolwenci uzyskają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – logopedy oraz do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Absolwenci zdobędą wiedzę umożliwiającą podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń mowy. Będą również przygotowani do prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej zarówno indywidualnej jak i grupowej u osób w równym wieku z różnymi zaburzeniami mowy. Ponadto każdy absolwent będzie posiadał umiejętność współpracy z innymi specjalistami zajmującymi się diagnozą i terapią deficytów rozwojowych. 

Program obejmuje m.in.:

I MODUŁ: DYDAKTYKA SPECJALNA

  • Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego
  • Dydaktyka specjalna – projektowanie zajęć edukacyjnych

II MODUŁ: DIAGNOSTYKA W PEDAGOGICE SPECJALNEJ

  • Badania diagnostyczne i eksperymentalne w pedagogice specjalnej
  • Praktyka wdrożeniowa – obserwacyjna

III MODUŁ: PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE

  • Medyczne podstawy logopedii – anatomia i fizjologia narządu głosu, mowy i słuchu
  • Podstawy audiologii i foniatrii – anatomia i patologia narządu mowy
  • Podstawy ortodoncji
  • Podstawy psychopatologii i psychiatrii w logopedii
  • Podstawy fizjoterapii w logopedii
  • Językoznawcze podstawy logopedii, fonetyki i fonologii języka polskiego
  • Podstawy wiedzy o języku – słowotwórstwo, składna i fleksja języka polskiego
  • Wprowadzenie do fonetyki akustycznej i wizualnej
  • Psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających
  • Podstawy neuropsychologii w logopedii
  • Integracja sensoryczna w rozwoju mowy i przyswajaniu języka
  • Podstawy audiofonologii pedagogicznej
  • Zaburzenia mowy – diagnoza i terapia
  • Podstawy logorytmiki i logopedii artystycznej
  • Metody i nowe technologie w terapii oraz komunikacji logopedycznej
  • Zasady organizacji pomocy logopedycznej – metodyka pracy i warsztat pracy logopedy

IV MODUŁ: PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNO-METODYCZNE

    • Wprowadzenie do diagnostyki logopedycznej oraz postępowania rehabilitacyjnego w zaburzeniach połykania
    • Wczesna interwencja logopedyczna – profilaktyka i diagnozowanie logopedyczne
    • Psychogenne zaburzenia mowy oraz zaburzenia wymowy i płynności mówienia
    • Zasady diagnozy i terapii logopedycznej
    • Metodyka postępowania logopedycznego – konstruowanie programów terapii logopedycznej
    • Zagadnienia balbutologopedii, surdologopedii i tyflologopedii
    • Gerontologopedia i onkologopedia z podstawami rehabilitacji głosu po laryngektomii
    • Metody wychowania słuchowego i językowego oraz rewalidacji indywidualnej

Czas trwania studiów: 

  • 4 semestry
  • 450 godzin
  • 180 godzin praktyk zawodowych

 

Organizacja zajęć:

* ZAJĘCIA HYBRYDOWE:

Studia podyplomowe organizowane będą w formule blended learning (hybrydowej) polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych  z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line (poprzez platformę MS TEAMS), pozwalającymi na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca na świecie.

*ZAJĘCIA ONLINE:

Studia podyplomowe będą w 100%  w trybie on-line (poprzez platformę MS TEAMS, Moodle), pozwalającymi na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca na świecie.

Zajęcia realizowane są w ramach weekendowych zjazdów w piątki (16:00-20:00) oraz soboty i niedziele (9:00-13:00)

Zajęcia odbywają się maksymalnie dwa razy w miesiącu.


Warunki zaliczenia:

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyk oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.